کد خبر 195622
تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۰:۴۷

ظاهراً اولتیماتوم‌های غضنفری جایگاهی در بین خودورسازان ندارد و به نظر، تنها راه سر و سامان‌دادن به اوضاع فعلی این اشخاص، ورود شخص رئیس‌جمهور به این ماجراست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی مشرق، اين روزها يكي از موضوعاتي كه در صدر اخبار قرار گرفته بحث قيمت خودروهاي داخلي است كه بدون پيروي از قانوني خاص بالا مي رود. ماراتن افزايش قيمت به نحوي است كه نمي‌توان براي آن قاعده خاصي تعيين كرد و يا حداقل درباره ثبات آن اظهار نظر كرد.

زماني كه قيمت‌ها در بازار تا حدي ثابت مي‌شود افراد به اصطلاح دلال وارد بازار مي‌شوند و مجدداً براي افزايش قيمت خودرو تمام تلاش خود را مي‌كنند. كمياب‌شدن خودروها از ترفندهاي است كه  اخيرا زياد به چشم مي‌خورد.

خودروهایی چون انواع پرايد، پژو 405، پرشيا، پژو 206 صندوق‌دار و ...در بازار ناياب مي‌شود و اگر مشتري پر و پا قرصي وجود داشته باشد قيمت‌ها  نجومي اعلام مي‌شود كه هيچ همخواني با کیفیت خودرو ارائه‌شده ندارد اما اين قيمت‌ها ديگر برای مردم عادی شده است زيرا مردم مي‌دانند همه اين اتفاقات رنگ و بوي غيرواقعي دارد و دست‌هایی پشت پرده در حال هدایت این اتفاقات هستند.

اميدها بر اين بود كه با تغيير رويه‌هاي فعلي، قيمت خودروها كه در این روزها در زمره كالاهاي لوكس قرار گرفته اصلاح شود. شرايط پيش‌آمده نيز گلايه نمايندگان مجلس را سبب شده است به گونه‌اي كه آنها براي یکی از این خودروسازان كه صفت بزرگترين خودروساز خاورميانه را يدك مي كشد كارت قرمز را در آورده اند .

نمايندگان مجلس اذعان داشته اند اگر وزير صنعت،معدن و تجارت راي مثبت بر آزادسازي قيمت خوردو نمي داد ،اكنون وضعيت قيمت خودرو با بحران مواجه نمي شد و قيمت ها اینگونه بالا نمي رفت.

در مقطع فعلي نمي توان براي يك روز بعد بازار خوردو پیش بینی دقيقي کرد ؛چرا كه بازار فقط از عواملي تبعيت مي كند كه گفته مي شود توسط خودروسازان هدايت مي شود.مديران دو شركت خودروسازي كه اين روزها هم از سوي وزير اولتیماتوم دریافت کرده اند، با صنعت خودرو كاري انجام دادند كه اصلاح آن بسيار زمان بر است.

وزير صنعت ،معدن و تجارت هم كه به دليل افزايش قيمت خودرو در بازار مورد انتقاد نمايندگان مجلس قرار گرفته است براي رهايی از صحبت ها و البته جلوگيري از استيضاح توپ را در زمين خودروسازان انداخته و بدون در نظر گرفتن موافقت مجمو عه اش با آزادسازي قيمت خودرو گفته است كه مديران خوردوسازي ضعيف عمل كردند.

او گفته بود که اگر مديران دو شركت ايران خودرو و سايپا به موقع، موفق به مديريت كمبود ارز مي‌شدند، امروز مردم مجبور نبودند خودرو را با قيمت گران‌تري خريداري كنند.حال اين بي كفايتي ها در مدیریت مالی سبب شده كه شایعه خداحافظی مدیران ارشد دو شرکت اصلی خودروسازي كه كارت زرد نیز دريافت كرده اند تقویت شود.

 نكته جالب اين است كه ظاهرا افزایش جدید قيمت خودرو براي اين خودروساز كافي نبوده و شنیده ها از برنامه جدید برای افزایش مجدد قیمت ها در برخی محصولات این شرکت خبر می دهند.

اما سوال اينجاست كه قيمت هاي فعلي خودرو آيا با خودروهاي كه عرضه مي شود همخواني دارد؟آيا خودرو 405 كه در تمام كشورها كنار گذاشته شده است با قيمتي حدود 27 ميليون تومان مي ارزد ؟حال اين قيمت كه كاذب بالا رفته، قرار است باز هم گران شود.

يقينا وجود چنين اتفاق هایي نشان از مديراني دارد كه براي صنعت و و مردم دلسوز نيستند.يكي از صحبت ها پيرامون اين موضوع غير قانوني بودن افزايش قيمت خودرو است.همانگونه كه شوراي رقابت اعلام كرده است گران خودرو بدون مجوز اين شورا اعتبار ندارد ؛اما از آنجا كه زور خودروسازان به دولت مي رسد ،سازمان حمايت از تولید کننده!مثل ساير مواقع كوتاه آمد و شيوه جديد قيمت گذاري خودرو را ابلاغ كرد.

خودرو سازان محق شدند كه بر اساس حاشيه بازار قيمت خودرو را تعيين كنند.اين سود صدرصدي براي خودروسازان با توجيه تحريم و افزايش قيمت مواد اوليه رقم خورده است و همچنان آنها براي دريافت كمك از دولت (2هزار ميليارد تومان) حرف هاي زيادي به ميان مي آورند.

اكنون كه خودروسازان فروش قطعي محدودی دارند و بیشتر پيش فروش خودرو را براي مردم و زمان تحويل حداقل تيرماه در نظر گرفته اند و بدتر از آن در خبر ها امده بود که از تمام مشتريان ضمانت نامه دريافت مي کنند.در اين ضمانت نامه به خودروساز اين حق داده مي شود كه در صورت تمايل مي تواند مدل خودرو را با مدل هاي موجود در انبار تغيير دهد و اگر قيمت بالا رفت ثبت كننده هيچ مخالفتي نكند.

هر چند یکی از مديران خودروساز اين موضوع را تكذيب كرد ، اما در عمل اين موضوع اتفاق مي افتد و متاسفانه هيچ ناظري در اين بخش وجود ندارد. اكنون كه قيمت ها دلخواهي  به بهانه تحريم بالا رفته و خودرو هاي عرضه شده از خودرو هاي جهاني بسيار عقب است ،تنها راه تحريم مردم است.

اينكه تا اصلاح شدن وضعيت فعلي خودرو مردم خريد نكنند.همانگونه كه وزير صنعت،معدن وتجارت اعلام كرده است تحريم تا حدي كه خودروسازان اعلام مي كنند بر صنعت اثر نگذاشته است و اگر مديران لايقي در اين مجموعه ها حضور داشتنند قيمت ها به اين شكل نبود.هر چند اين صحبت محافظه كارانه براي جلوگيري از انتقاد بیشتر از وزير است ،اما آیا واقعا در شرایط قحط الرجال مديران صنعتی هستیم .

از ديگر شاكيان مديران خودروساز کارگران آنها هستند كه در دوره مديريت آنها بيشترين صدمه ها را ديدند.اضافه كاري ها و مزايا حذف،خطوط توليد با كمترين ميزان كار كرد و شيفت هاي كاري تعطيل شد و سهام آنها و یا بهتر سرمایه آنها نصف شد.

به هر حالي مديرانی كه با سیاسی کاری و حمایت های خاص برخی مدیران دولتی ، صندلی قدرتمندترين بنگاه اقتصادي کشور را بر عهده گرفته اند با مديريت نامناسب خود نشان داده اند كه ديگر نمي توان براي ادامه مسير به آنها اعتماد كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • مرتضی خاکپور ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    0 0
    ورود خودروی زیر 10 میلیون تومان و بهتر از پراید با گرانترین ارز را به مردم بدهید ؟! اگر شک دارید اجازه واردات به مردم بدهید ؟! و اما اتفاقی که می افتد ؟! یک نفر پیدا می شود و مجوز ساخت خودروی زیر 10 میلیون تومان را می گیرد ؟! و برای اینکار : اول مجوز ورود خودروی زیر 10 میلیون تومان را می گیرد ؟! و یک میلیون خودروی شیک و قشنگ و با کیفیت را وارد می کند ؟! و چند صد هزار دستگاه را زیر10 میلیون تومان می فروشد ؟! و بعد می بیند آشفته بازار فروش خودرو است ( چون ما که تولید مونتاژ به اندازه مصرف داخلی خودرو نداریم و مشتری خودرو بالای 3 میلیون دستگاه در سال است ) ارز دولت را که برای مونتاژ خودرو گرفته در خارج از ایران سرمایه گذاری می کند ؟! و خودرویی را که قرار بود زیر 10 میلیون تومان در ایران بفروشد ؟!بالای قیمت و هر چه بیشتر بالای قیمت می فروشد زیرا مشتری دارد ؟! و اما : فعلا که مونتاژ خودرو 500 هزار دستگاه است ؟! و مصرف داخلی 3 میلیون دستگاه است ؟! و فرشنده یکی و خریدار 75 میلیون نفر است ؟! و واردات خودرو هم که ممنوع است ؟! پس ای خودرو سازان : بتازید که وقت شادی شما است ؟! و بتازید ؟! که بتازید ؟!
  • محمد ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    0 0
    خودروسازان ما خصوصی نیستند که دولت از گرانی خودرو بی‌ اطلاع باشد ، و از آنجایی که مدیر عاملان آنها از طرف دولت انتصاب میشوند پس دولت کاملا در جریان قیمت‌ها است ، خودرو ساز دلیلی‌ که دارد این است که قطعه ساز قیمت‌ها را در این ۲ سال اخیر ۳ برابر کرده است پس خودروساز چاره‌ای ندارد به افزایش نزدیک به ۳ برابر قیمت محصول ، اما دلیل قطعه ساز نیز این است که طی‌ ۲ سال اخیر قیمت فولاد و مواد پتروشیمی که از دولت خریداری می‌کند و در تولیداتش استفاده میکند ۳ برابر شده .
  • وحید ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    0 0
    دل خوشی داری ، این وزرا مگه بدون اجازه اب میخورن . تو اخبار امشب ندیدی بنده خدا به تته پته افتاده بود . آدامس میخوردو.. . میگفت وارد این حرفا نشین . پس وارد کدوم حرفا بشیم .
  • رامیار ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    0 0
    من یک پیشنهاد دارم یک هزینه ای از کل مردم ایران ماهانه کم کنن بدن به مدیران و همه کارمندا و کسایی که از این دو شرکت پولی به جیب میزنن تا دست از سر مردم ایران وردارن و واردات آزاد بشه ما تا کی باید هزینه بی مسئولیتی این مدیران رو بدیم تنها کاری که بلدن سرکیسه کردن مردم ااگه راست میگن واردات آزاد بشه تا مردم حق انتخاب داشته باشن این چه عدالتی هست
  • ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    0 0
    فکر کردی خودشون نمی دونن اخوی، خدا از سر تقصیرات نگذره.
  • ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    0 0
    اگر خصوصی هم باشند مطمئن باش رئسا و سهامداران اصلیشان افراد دولتی و .... هستند، پس مطمئن باش گرانی بیشتر خودرو به نفعشان است
  • غضنفر ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    0 0
    میگما میگما
  • ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    0 0
    واقعا ما مردم ايران اولا مقصريم كه هرچه قيمت بالا مي رود به موازات آن خريد وتقاضا هم توسط مردم بالا مي رود .در ثاني چرا بايد خودروي كه در كل جهان از رده خارج شده در ايران قيمتي معادل تويوتاي 2013داشته باشد؟؟؟!!ما مردم از نمايندگان محترممان در مجلس خواهش مي كنيم به اين امر رسيدگي جدي داشته باشندبالاخره چشم اميدمردم نمايندگان مجلس مي باشند.
  • محمد صادق ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    0 0
    احمدی نژاد جون مگه خودت کاری بکنی از این وزیر وزراء کاری ساخته نیست ؟
  • محسن فاضلی ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    0 0
    بالاخره گروهک انحرافی در آستانه انتخابات خرج دارد!
  • محمد از اهواز ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    0 0
    خدا لعنت کند مصوبین این افزایش قیمتها را که حقیقتاً ذره ای احساس مسئولیت و دلسوزی نسبت به مردم قشر متوسط و ضعیف جامعه ندارند.
  • ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    0 0
    چرا؟ اینهمه علامت؟ سوال ؟ گذاشتی؟
  • ارسلان ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    0 0
    واقعا خجالت آور است مدیرت به اصطلاح مدیران کشور
  • با طرف ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    0 0
    اگه جرات داری بگو اگه گفتی من میگم: بگم بگم ...
  • ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    0 0
    بامزه
  • بهنام ح ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    0 0
    تا موقعی که بین ثبت نام و تحویل خودرو فاصله باشد دلالی است. فقط مقطعی باید اول از همه ثبت نام انجام پذیرد وسپس بعد از گذشت زمان از کلیه افراد ثبت نامی در حضور نماینده قانون قرعه کشی اولویت فرد انجام وبعد فراخوان واریز پول شود
  • ناشناس ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    0 0
    باید مراقب بود که برخی با دستاویز این مشکلات اخیر، آزادسازی واردات خودرو رو توجیه نکنند! چاره کار واردات نیست بلکه اصلاح ساختار مدیران و دست اندرکاران صنعت خودرو داخلی (خصوصا خصوصا عوامل پشت پرده) است. خودرو که از موشک ماهواره بر سختتر نیست! باید علت مشکل این صنعت چند ده ساله رو در سوء مدیریت و اتفاقات پشت پرده چند ده ساله آن جستجو کرد! مگرنه ما را به بیراهه خواهند برد و دوباره بازی خواهیم خورد!
  • امین ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    0 0
    تورو خدا اگه ایشون وارد این بحث بشن با برکتی که سراغ داریم از ایشون پراید مفت میشه
  • ایرانی ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    0 0
    حمایت بی چون وچرا از خودروسازان حمایت از ... است نه حمایت از تولید ملی که فقط درآن مردم قربانی میشوند
  • ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    0 0
    به نظرم دولت باید قطعات مورد نیاز خودرو سازا رو با ارز مرجع تامین کنه و قیمت ها رو ازاد کنه . از اون ور تعرفه واردات خودرو رو صفر کنه تا وارد کننده ها با ارز ازاد بتونن وارد کنن
  • ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    0 0
    بگو بگو بگو
  • مهدی ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    0 0
    مردم رو مسخره کردن.خودشون تولید نمی کنن گرون میشه بعد خودشون از دست خودشون شاکین.... مسخره است نه!
  • ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    0 0
    فعلا این بهترین روش مدیریت است برای این مدیرانی که حریف بحرانها نشده و در برابر کمبودها و تحریمها ناتوان و سر درگمند !!! دارند اینطوری مدیریت میکنند خودشان هم میدانند که علی آباد شهری نیست !!!!
  • ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    0 0
    چرا فقط خودروساز رو مي گين؟ اين مواد اوله رو بگين كه 10 برابر گرون شده و هيچ كس بهش گير نمي ده...
  • ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    0 0
    آقا چیکا؟ چیکا میشه کرد، اینقدر اعتراض! به جایی میرسه؟ اینقدر از مقاله ها خوندم، خسته شدم. البته شماها کار درستی انجام میدید، ولی ای کاش به جایی واقعی میرسید!
  • یوسف ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    0 0
    گول مثبتاتو نخور ... خجالت بکش
  • ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    0 0
    یک شاه کلید: چرا تولید انبوه خودرو رانا حدود سه سال متوقف ماند؟!
  • جابر ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    0 0
    لطفا حرف دل مردم رو هم یک بار که شده بنویسید.. مشکل مملکت ما با بودن شبکه های مافیایی که دارای نفوذ هستن هیچ وقت حل نمیشه و صنعت خودروی ما هم...........خدا طول عمر دهد به خدمت گزاران واقعی امت اسلامی و عزیز ایران و خدا ریشه کن نماید کسانی که از موقعیت سوء استفاده کرده و به اسلام و قران و انقلاب و مردم عزیز ما ظلم و خیانت میکنند
  • ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۴
    0 0
    این پراید نیست که ارزشش رفته بالا و رسیده به 20 میلیون تومن، این 20 میلیون تومنه که ارزشش اومده پایین و رسیده به پراید!
  • مرتضی خاکپور ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۴
    0 0
    دولت نباید ارز بدهد ؟! دولت نباید دخالت کند ؟! مردم باید در خرید و فروش خودرو با ارز آزاد خودشان آزاد باشند ؟! خودرو خیلی خیلی ارزان می شود ؟! حرف ها را گوش نکنید ؟! خودرو را آزاد کنند ارزان می شود ؟!
  • اشکان ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۴
    0 0
    شرکت ایران (خوردو)با استفاده از تمام رانت های موجود اکنون به هیولایی سیری ناپذیر تبدیل شده است که دیگر در امد های نفتی کشور هم کفاف شکم بزرگ فرسوده وبی خاصیت انرا نمیدهد
  • رضا ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۴
    0 0
    وقتي قرارنيست قيمت ها پايين بيايد هر کاري که دلشان ميخواهد انجام دهند.اين چه وضع قيمت گذاري بود درعرض چند ماه قيمت ها دو الي سه برابرشد.در قيمت گذاري جديد هم که قيمت ها را به قيمت بازار رساندند.نميدانم اين افراد مردم را چي حساب ميکنند.خودروسازان عمدا توليد را کم ميکنند که عرضه کم شود انوقت قيمت ها بالا ميرود.بعد ميگويند قيمت را بالا ميبريم انوقت توليد رياد خواهد شد .پس معلوم ميشود کم شدن توليد کار تحريم ها نبوده بلکه فتنهاي از طرف خودروسازان ومتاسفانه بعضي از مسئولان وزارت صنعت وسازمان حمايت بوده که تحريم ها بهانه اي براي اجراي اين فتنه شده.
  • ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۴
    0 0
    همه سود به جيب دلالان نمي رود
  • hassan ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۴
    0 0
    لطفا يك نفر بررسي كنه اين دلالان اين خودروها را به چه صورت از ايران خودرو مي گيرند كه مردم عادي نمي توانند بگيرند. و من فكر مي كنم كه همه سود به جيب دلالان نمي رود.
  • محمدی ازقم ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۵
    0 0
    من ازنماینده شهرم اقای امیرابادی تشکر میکنم به خاطر سوالی که ازوزیرپرسیده انددرخصوص دلایل افزایش قیمت خودرو ازایسان میخام تااخرپیگیری کنندواحقوق مردم دفاع کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس